Kolmas nädal

Tere!

Antud nädala ülesanne on järgmine:
Vali üks ülalkirjeldatud uue meedia komponentidest ja analüüsi, mil moel on see oma valdkonda mõjutanud (näiteks ajaveebid massimeediat või wikid teatmeteoseid).

Antud teema on minu jaoks väga huvitav, sest puutun ka ise igapäevaselt meedia planeerimisega kokku, ning nn "New media" käib juba aastaid oma võidukäiku.
Teema valikul jäin kolme teema vahele - kas rääkida blogidest, suhtlusportaalidest või otsimootoritest. Antud juhul sai valitud viimane, ning seda seetõttu, et ka endale meenutada, mismoodi sealne süsteem täpselt käis.

Otsimootorid:

Antud teema puhul ei hakka ma ajaloost täpsemalt rääkima, kuna see oli nädala materjalis juba väga hästi ära seletatud, vaid toon pigem näiteid elust enesest ning seda peamiselt meiemail kõige populaarsema otsimootori Google ja tema Adwordsi kaudu. Lähenen teemale peamiselt turunduse ja müügi valdkonna poolepealt, sest meedia peamine eesmärk lisaks informeerimisele on ju panna tarbijat eelistama just sinu poolt pakutavat toodet/teenust.

Google Adwords toimib sisuliselt väga lihtsalt:
  1. Valid endale olulise kampaania (toote või teenuse)
  2. Määrad eelarve
  3. Google valib sõnad, mis on sinu jaoks olulised (saad neid ka ise juurde valida)
  4. Kliendid võtavad sinuga läbi Google'i ühendust
  5. Google optimeerib pidevalt su tulemusi et parandada kampaania tulemusi
Tegelikkuses on aga asi veidi keerulisem, nagu ikka. Loomulikult on seal taga korralik algoritm ning veel üht-teist. Üks olulisemaid asju on nö. oksjon. Seal saad sa valida, kui palju sead mingi sõna ülemiseks hinnaks, ehk sead oma kliki hinna (CPC - cost per click). Osta saab ka näitamisi (CPM - cost per impression, kuid see pole nii tasuv, kui klikid. Sealt edasi vaatab Google automaatselt kõigi oksjonite seast, ning asetab paremusjärjestusse, ehk kes kõige rohkem valmis maksma on. See ei ole aga ainus kriteerium, mida vaadatakse. Teiseks on sõna ja teenuse omavaheline relevantsus. See selgub aga sellest, kui palju sinu sõnale klikiti ja kui kaua veedeti pärast klikkimist su kodulehel aega. Antud juhul välistab selline lähenemine selle, et sind ei meelitataks esmajärgus mitteolulistele lehekülgedele ja ebaolulist "müra" oleks vähem.

Adwords on mõjutanud oma valdkonda viimaste aastate jooksul meeletult. Väga heaks turunduskohaks on see näiteks veebipoodidele ning samas ka enamus jaeteenuseid pakkuvatele ettevõtetele. Otsides nüüd näiteks sõna "kruvi" pakub Google tarbijale eelkõige erinevaid kaubanduskette, kes kruve müüvad, kui ka artikleid kruvi ajaloost või kasutusvõimalustest. Aina enam on hakatud oma turunduseelarveid suunama just nimelt online'i, ning ka Google'i otsingumootorisse, ja seda juba mitmel aastal järjest.

Töötades ise meedia alal saan jagada paari näidet elust enesest, millist abi on Google'i otsingumootor turundusele ja müügile andnud.
Esimeseks näiteks tooksin ühe Eesti suurima ehituspoodide keti. Antud juhul eli eesmärgiks e-poe osakaalu kasvatamine. Pärast aastast katsetusperioodi õnnestus e-poe käivet kasvatada üle 300% rohkem kui oli eelarvestatud, ning selle perioodi lõpuks edestas e-pood käibelt juba väiksemaid füüsilisi poode.
Teiseks näiteks tooksin ühe finantssektoris tegutseva väikepanga, kes kogueelarvet muutmata suunas möödunud aastal poole oma eelarvest Google Adwords'i, ning neil õnnestus oma tagasitulevat investeeringut (ROI -  return of investment) kahekordistada.
Kindlasti võib ka leida ettevõtteid, kellel pole nii hästi läinud Google't kasutades, kuid olles ise positiivne inimene, otsustasin vaid ilusatest numbritest rääkida :)

Kokkuvõtteks võib öelda, et Google'i otsingumootor on lühendanud oluliselt tarbija ning teenusepakkuja vahelist vahemaad. Saadakse kätte kogu oluline info toote kohta, ning on võimalik ka äärmiselt lihtsalt teha hinnavõrdlusi, ning toodet sealsamas müüa. Kindlasti on antud reklaamiviisi mõju tuntav ka füüsilistele asukohtadele - kauplustele; meelelahutusasutustele; tootjatele; erinevate teenuste pakkujatele. Selle mõju on tarbijale õrnalt tajutav, kuid kasumiaruandes ettevõtjatele peaaegu käega katsutav.

Selline on minu nägemus uue meedia ühest suurimast ning mõjuvõimsamast teeandjast.


Allikad:
http://www.emor.ee/eesti-meediareklaamituru-9-kuu-kaive-oli-6837-miljonit-eurot/
https://econsultancy.com/blog/65682-what-is-google-adwords-and-how-does-it-work
https://support.google.com/adwords/answer/2375454
oma kaalikas

Martin

Comments

Popular posts from this blog

7.nädal

8. nädal